Αρχείο
- Παρασκευή, 03 Απριλίου 2015
Όπως είπε ο υπουργός στην παρουσίασή του το σχέδιο νόμου «Περί Ανταγωνισμού», με μια σειρά από καινοτόμες και τολμηρές ρυθμίσεις, προβλέπει την ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς της, καθώς και τη δημιουργία μηχανισμών διαφάνειας της λειτουργίας της, ώστε να ενισχυθεί ο υγιής ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά. Στο πλαίσιο αυτό τα μέλη της Επιτροπής αυξάνονται από 9 σε 12, βελτιώνεται ο τρόπος επιλογής τους με την πρόβλεψη για σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής σε όλες τις περιπτώσεις και εισάγεται ο θεσμός του Αντιπροέδρου. Μεταξύ των σημαντικότερων παρεμβάσεων για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της αγοράς περιλαμβάνεται η καθιέρωση ενός point system που καθορίζει τη σειρά με την οποία εξετάζονται οι διάφορες υποθέσεις βάσει αντικειμενικών και μετρήσιμων κριτηρίων.
Επιπλέον, για πρώτη φορά προβλέπεται η σύσταση ανεξάρτητου Πειθαρχικού Συμβουλίου στο οποίο θα παραπέμπονται τα μέλη της Επιτροπής Ανταγωνισμού στην περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεών τους. Στο πλαίσιο της αύξησης της αποτελεσματικότητας και πάταξης της γραφειοκρατίας, στο νομοσχέδιο υπάρχει ρύθμιση, με την οποία επιβάλλεται η υποχρέωση γνωστοποίησης στην Επιτροπή συμπράξεων και συγκεντρώσεων μόνο όταν ο κύκλος εργασιών του συνόλου των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων είναι πάνω από τα 150.000.000 ευρώ και τουλάχιστον οι δύο από αυτές έχουν κύκλο εργασιών στην ελληνική αγορά μεγαλύτερο από 15.000.000 ευρώ.
Ακόμη, επεκτείνεται το πεδίο αρμοδιότητας της Επιτροπής καθώς πλέον έχει το δικαίωμα να γνωμοδοτεί για οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση που ενδεχομένως εισάγει στρεβλώσεις και φραγμούς στην αγορά. Στο νομοσχέδιο υπάρχει σειρά ρυθμίσεων που βελτιώνουν το μηχανισμό κυρώσεων και κινήτρων για τη συνεργασία των πολιτών με την Επιτροπή. Έτσι, για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα επιβολής προστίμων σε φυσικά πρόσωπα αλλά, ταυτόχρονα, επεκτείνεται το πρόγραμμα επιείκειας σε όσα φυσικά πρόσωπα εμπλέκονται σε καρτέλ και αποφασίζουν να συνεργαστούν με την Επιτροπή. Επίσης, οι κυρώσεις γίνονται πολύ πιο αυστηρές καθώς το πρόστιμο μπορεί να φτάσει μέχρι το 1 εκ. ευρώ και η φυλάκιση τα 2 έτη (σε αντίθεση με τα 150.000 ευρώ πρόστιμο και τους 6 μήνες φυλάκισης που ίσχυαν μέχρι σήμερα).
Εισάγεται ο θεσμός του αντιπροέδρου, θεσμοθετείται η υποχρέωση όλων των μελών να γνωστοποιούν κατά το διορισμό τους οποιαδήποτε σχέση επαγγελματικής συνεργασίας έχουν αναλάβει τα τελευταία 5 χρόνια πριν την έναρξη της θητείας τους, καθίσταται υποχρεωτικό για όλα τα μέλη να ανακοινώνουν κάθε νέα επαγγελματική συνεργασία που αναλαμβάνουν κατά τη διάρκεια της θητείας τους, εισάγεται τεκμήριο ασυμβίβαστου όταν εξετάζεται υπόθεση επιχείρησης με την οποία κάποιο μέλος διατηρούσε ή διατηρεί επαγγελματικές σχέσεις και απαγορεύεται για τα πρώην μέλη η παράσταση ενώπιον της Επιτροπής και η προσφυγή ενώπιον των δικαστηρίων κατά αποφάσεών της για 2 χρόνια μετά τη λήξη της θητείας τους.
Ο προϋπολογισμός της Επιτροπής εγκρίνεται από τον αρμόδιο υπουργό και η εκτέλεση του προϋπολογισμού της Επιτροπής παρακολουθείται από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Τέλος, δημιουργούνται εντός της Επιτροπής μεικτές διευθύνσεις οικονομικών και νομικών υπηρεσιών. Στη συνέχεια ο υπουργός παρουσίασε το δεύτερο σχέδιο νόμου το οποίο αφορά τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος με την «Απλοποίηση Αδειοδότησης Τεχνικών Επαγγελματικών Δραστηριοτήτων, Μεταποιητικών Δραστηριοτήτων, Επιχειρηματικών Πάρκων και Λοιπές Διατάξεις». Σχετικά με τα τεχνικά επαγγέλματα, το νομοσχέδιο έρχεται να ρυθμίσει χρόνια προβλήματα και δυσκολίες, καθώς η ισχύουσα νομοθεσία χρονολογείται από το 1934 και προβλέπει μεγάλο αριθμό αδειών (μόνο για 16 επαγγέλματα χορηγούνται σήμερα 204 άδειες!), αναφέρεται σε τίτλους σπουδών που σήμερα δεν ισχύουν, ενώ οι απαιτήσεις προϋπηρεσίας σε ορισμένες περιπτώσεις είναι τουλάχιστον υπερβολικές.
Πλέον, δημιουργείται ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για κάθε επάγγελμα, περιορίζεται ο αριθμός των χορηγούμενων αδειών, καθιερώνονται σύγχρονες προϋποθέσεις και απαιτήσεις για τα απαιτούμενα επαγγελματικά προσόντα και τον τρόπο πιστοποίησής τους, δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα δημιουργίας εξειδικευμένων προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, ενώ οι διαδικασίες αδειοδότησης γίνονται απλές και διαφανείς. Σχετικά με την αδειοδότηση για την εγκατάσταση-λειτουργία μεταποιητικών δραστηριοτήτων, το σχέδιο νόμου δίνει λύσεις σε χρόνια και σημαντικά προβλήματα για τους επιχειρηματίες, όπως είναι η επιβάρυνση σε χρόνο και κόστος, η αβεβαιότητα της επένδυσης, λόγω της αμφίβολης τελεσφόρησης της αδειοδότησης, η πολυδιάσπαση των σημείων διεπαφής επιχειρηματία-Δημοσίου και ο προβληματικός έλεγχος για τις περιβαλλοντικές, χωροταξικές και πολεοδομικές εγκρίσεις-αδειοδοτήσεις.
Εκτός από άλλες σημαντικές ρυθμίσεις που συμπεριλαμβάνονται σε αυτό το νομοσχέδιο, δίνεται επίσης η δυνατότητα στα Επιμελητήρια για σύσταση υπηρεσιών ισοδύναμων με τη Διεύθυνση Ανάπτυξης της Περιφέρειας, ώστε να επιταχύνεται η αδειοδοτική διαδικασία αλλά και να δημιουργείται υγιής άμιλλα. Επίσης, με την Τυποποίηση Περιβαλλοντικών Όρων Χαμηλής Όχλησης και την ενσωμάτωσή της στην άδεια εγκατάστασης-λειτουργίας εκτιμάται ότι η διαδικασία αδειοδότησης θα μειωθεί κατά περίπου δύο μήνες με ταυτόχρονη μείωση του απαιτούμενου κόστους. Τέλος, για λόγους διαφάνειας, εισάγεται για πρώτη φορά η υποχρεωτική ανάρτηση σε κατάλληλα διαμορφωμένο διαδικτυακό τόπο του συνόλου των εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων κάθε μιας επιχείρησης, καθώς και των αποτελεσμάτων σχετικών ελέγχων συμμόρφωσης με τους όρους των αδειών της.
Το τρίτο σημείο του σχεδίου νόμου αφορά στην καθιέρωση σύγχρονου και απλοποιημένου θεσμικού πλαισίου για την ίδρυση και λειτουργία Επιχειρηματικών Πάρκων και τη ρύθμιση θεμάτων διοίκησης, διαχείρισης και εποπτείας τους, ώστε να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα και η ανταγωνιστικότητα αλλά και να υπάρξουν δικλείδες ασφαλείας για την προστασία του περιβάλλοντος και την ποιότητα ζωής των πολιτών. Όπως τόνισε ο κ. Χρυσοχοϊδης, τα δύο σχέδια νόμου «αποτελούν ένα σημαντικό βήμα για τη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος ανταγωνιστικού, φιλικού προς τις υγιείς επιχειρήσεις, ευνοϊκού για την τόνωση του επιχειρηματικού κλίματος και κατ' επέκταση για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας.» Ο υπουργός υπογράμμισε το γεγονός ότι τα νομοσχέδια αυτά δεν αποτελούν μόνο υποχρέωση που απορρέει από το Μνημόνιο του Μηχανισμού Στήριξης αλλά και «σημαντική πολιτική επιλογή και προτεραιότητα».
Πηγή: www.ana-mpa.gr