Αρχείο
-
Παρασκευή, 03 Απριλίου 2015
Ολομέτωπη επίθεση στον ΣΥΡΙΖΑ για την «ισοπεδωτική» και «επικίνδυνη», όπως τη χαρακτήρισε, στάση που κρατάει αναφορικά με το ζήτημα της αξιολόγησης στο Δημόσιο και της ενδεχόμενης απομάκρυνσης υπαλλήλων που αποδεδειγμένως έχουν προσληφθεί με πλαστά δικαιολογητικά ή παράνομες αποφάσεις, εξαπέλυσε ο Αναπληρωτής Γραμματέας ΚΟ της ΝΔ και Βουλευτής Ημαθίας Λάζαρος Τσαβδαρίδης κατά τη διάρκεια της συζήτησης (Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου και Τετάρτη 1 Οκτωβρίου) στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής επί του σχετικού Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του οποίου και ήταν ο εισηγητής.
Ο Βουλευτής Ημαθίας τόνισε ότι «όποιος παρανόμησε αποδεδειγμένα, να πληρώσει. Σε όλους τους τομείς της Πολιτείας, πρέπει επιτέλους να σταματήσουμε τις εκπτώσεις και τα μισόλογα» και κατηγόρησε ευθέως τον ΣΥΡΙΖΑ ότι αρνούμενος να δεχθεί την αξιολόγηση και κλείνοντας τα μάτια σε αποδεδειγμένες παρανομίες στην πρόσληψη υπαλλήλων, «παίζει παιχνίδια με τη νομιμότητα και χαϊδεύει αυτιά προς άγραν ψήφων».
Το εν λόγω σχέδιο νόμου, «Ανοικτή διάθεση και περαιτέρω χρήση εγγράφων , πληροφοριών και δεδομένων του δημόσιου τομέα, τροποποίηση του ν. 3448/2006 (Α' 57), προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της οδηγίας 2013/37/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, Περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας, Ρυθμίσεις Θεμάτων Εισαγωγικού Διαγωνισμού ΕΣΔΔΑ και άλλες διατάξεις», όπως υπογράμμισε στην εισήγηση του ο κ. Τσαβδαρίδης, έρχεται να επικαιροποιήσει με τρόπο ουσιαστικό, μία σειρά καίριων ζητημάτων της Δημόσιας Διοίκησης, φιλοδοξώντας να αποτελέσει την αφετηρία αλλά και το επιστέγασμα μίας νέας εποχής στη Δημόσια Διοίκηση της χώρας μας, επ' ωφελεία των πολιτών της.
Ανάμεσα στα πολύ σημαντικά άρθρα του, το σχέδιο νόμου εμπεριέχει:
Ι) Διατάξεις για την καθιέρωση της αρχή της ανοικτής διάθεσης και περαιτέρω χρήσης των εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων του δημόσιου τομέα καθώς και για τον καθορισμό των όρων, των προϋποθέσεων και των τρόπων διευκόλυνσης για την υλοποίησή της,
ΙΙ) Συγκεκριμένες αλλαγές στη διαγωνιστική διαδικασία για την είσοδο στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, στοχεύοντας στην απλούστευση της διαγωνιστικής διαδικασίας και την ενοποίηση των σταδίων της σε ένα, προκειμένου να αρθούν τα εμπόδια που επί του παρόντος την καθιστούν χρονοβόρα και επιβαρυντική τόσο για τους υποψηφίους όσο και για τη Διοίκηση.
ΙΙΙ) Ρυθμίσεις όσον αφορά τον έλεγχο της γνησιότητας πτυχίων, πιστοποιητικών και λοιπών δικαιολογητικών των ήδη υφισταμένων υπαλλήλων του δημοσίου ή όσων πρόκειται να προσληφθούν σε αυτό από εδώ και πέρα, προκειμένου να αποφεύγονται οριστικώς πια, οι αδικίες και οι παρανομίες του παρελθόντος και να παγιωθεί το κύρος, η αξιοκρατία και η διαφάνεια στη δημόσια διοίκηση. Με τις προτεινόμενες διατάξεις, για πρώτη φορά προβλέπεται ειδικώς ως πειθαρχικό παράπτωμα η κατάθεση, η χρήση, η συμπερίληψη και η διατήρηση στον ατομικό υπηρεσιακό φάκελο υπαλλήλου πλαστού, νοθευμένου ή παραποιημένου πιστοποιητικού ή τίτλου ή βεβαιώσεως. Λόγω δε της σοβαρότητας του πειθαρχικού παραπτώματος, προτείνεται η τυχόν παραπομπή του υπαλλήλου στο πειθαρχικό συμβούλιο με την ως άνω κατηγορία να αποτελεί λόγο αυτοδίκαιης θέσης σε αργία.
Ενδεικτικά σημεία της εισήγησης του κ. Τσαβδαρίδη παραθέτονται αμέσως παρακάτω:
«Η συζήτηση του παρόντος σχεδίου νόμου που έρχεται προς επεξεργασία στην Επιτροπή, καταδεικνύει την απόλυτη αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να θωρακίσει και να ισχυροποιήσει με ταχύτατα βήματα την πορεία της Δημόσιας Διοίκησης προς το μέλλον.
Η ελληνική κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας την τεράστια αξία της διαθεσιμότητας της δημόσιας πληροφορίας ως την πεμπτουσία της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και της ενίσχυσης της συμμετοχής των πολιτών στη δημόσια διακυβέρνηση, έρχεται σήμερα να χαράξει τις βασικές κατευθύνσεις αυτής προσπάθειας, καθιερώνοντας την αρχή της ανοικτής διάθεσης και περαιτέρω χρήσης των εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων του δημόσιου τομέα, τον καθορισμό των όρων, των προϋποθέσεων και των τρόπων διευκόλυνσης για την υλοποίησή της, καθώς και την προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της 2013/37 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.
Στόχος, δεν είναι άλλος από την δημιουργία όλων αυτών των αναγκαίων θεσμικών και τεχνικών προϋποθέσεων, τόσο για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης του πολίτη, όσο και για την έτι περαιτέρω ενθάρρυνση της καινοτομίας και την οικονομικής ανάπτυξης.
Η δημόσια διοίκηση, στο πλαίσιο των σκοπών και αρμοδιοτήτων της, παράγει, συγκεντρώνει και διαχειρίζεται σύνολα δεδομένων που σχετίζονται με την οικονομική και κοινωνική ζωή των πολιτών. Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με την ισχύουσα ρύθμιση, η πρόσβαση στην δημόσια πληροφορία προϋποθέτει αίτημα του ενδιαφερομένου.
Από την πρώτη όμως θέσπιση δέσμης κανόνων για την περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα, το 2003, η ποσότητα των δεδομένων συμπεριλαμβανομένων των δημόσιων δεδομένων, έχει αυξηθεί εκθετικά, ενώ παράγονται και συλλέγονται νέοι τύποι δεδομένων. Η ταχεία τεχνολογική εξέλιξη, απαιτεί τη δημιουργία νέων υπηρεσιών και νέων εφαρμογών, που βασίζονται στη χρήση, τη συσσώρευση ή τον συνδυασμό δεδομένων. Οι παλαιές διατάξεις που θεσπίστηκαν σε κοινοτικό επίπεδο ως εκ τούτου, θεωρούνται ήδη πεπαλαιωμένες και η επικαιροποίησή τους σε κοινοτικό και κατ' επέκταση σε εθνικό επίπεδο, επιβαλλόμενη.
Επιπροσθέτως, με την εισαγωγή του παρόντος σχεδίου νόμου προς επεξεργασία και ψήφιση στη Βουλή, επιχειρείται η απαραίτητη εναρμόνιση της Ελλάδας και με τις λοιπές πολιτικές που δρομολογεί η Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να είναι παγκοσμίως ανταγωνιστική στην οικονομία των δεδομένων και απηχούν την παγκόσμια τάση ανοίγματος των δημόσιων δεδομένων όπως ο «Χάρτης των ανοιχτών δεδομένων» που εξέδωσε η ομάδα G8 το 2013.
Με το νέο σχέδιο νόμου, καθιερώνεται η αρχή της ανοικτής διάθεσης και περαιτέρω χρήσης των εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων του δημόσιου τομέα υπό την επιφύλαξη ασφαλώς στις αναγκαίες περιπτώσεις, της προστασίας των προσωπικών δεδομένων και της ιδιωτικότητας των πολιτών.
Με τον τρόπο αυτό, επιτυγχάνονται δύο πολύ σημαντικά πράγματα. Πρώτον, ενισχύεται εντυπωσιακά τόσο η διαφάνεια όσο και η λογοδοσία στο δημόσιο, στο πλαίσιο της αρχής της φανερής δράσης της διοίκησης. Δεύτερον, ενισχύονται οι προϋποθέσεις για την αποκόμιση σημαντικών οικονομικών οφελών, οι οποίες θα προκύπτουν τόσο ευθέως, από υπηρεσίες που αναπτύσσονται με τα ανοικτά δεδομένα όσο και από το εισόδημα που δημιουργούν οι νέες θέσεις απασχόλησης που δημιουργούνται.
Αυτό θα συμβεί διότι οι πολιτικές ανοιχτών δεδομένων, όχι μόνο για τους οικονομικούς φορείς αλλά και για το κοινό, μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην ταχεία ανάπτυξη νέων υπηρεσιών που βασίζονται σε νέους τρόπους συνδυασμού και χρησιμοποίησης αυτών των πληροφοριών, τόνωσης της οικονομικής ανάπτυξης και προώθησης της κοινωνικής δέσμευσης.
Γίνεται αμέσως αντιληπτό, ότι η διάθεση στοιχείων προσβασιμότητας, θα καταστήσει τους πολίτες πιο ενημερωμένους, αλλά και θα μειώσει μία σειρά υφιστάμενων προς το παρόν εμποδίων, όπως αυτά για την εύρεση εργασίας, τον τουρισμό, τις δημόσιες μεταφορές, την αποδοτικότερη λειτουργία και συντονισμό του συνόλου του δημοσίων υπηρεσιών, τα κόστη συναλλαγής των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες καθώς και τον χρόνο που οι πολίτες δαπανούν για επισκέψεις σε αυτές.
Εκτιμάται από σχετικές μελέτες, ότι τα Ανοικτά Δεδομένα θα οδηγήσουν σε οικονομικά οφέλη πλέον των 40 δις Ευρώ για την ΕΕ, καθώς και σε αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας που θα ξεπερνά τα $ 3 τρις, σε επτά (7) διαφορετικούς τομείς οικονομικής δραστηριότητας (εκπαίδευση, μεταφορές, καταναλωτικά προϊόντα, ηλεκτρική ενέργεια, πετρέλαιο και φυσικό αέριο, υγεία και καταναλωτική πίστη) σε παγκόσμιο επίπεδο.
Μία ακόμα κομβική ρύθμιση που προβλέπει το παρόν σχέδιο νόμου, στα άρθρα 28 και 29, αφορά τον έλεγχο της γνησιότητας πτυχίων, πιστοποιητικών και λοιπών δικαιολογητικών των ήδη υφισταμένων υπαλλήλων του δημοσίου ή όσων πρόκειται να προσληφθούν σε αυτό από εδώ και πέρα, προκειμένου να αποφεύγονται οριστικώς πια, οι αδικίες και οι παρανομίες του παρελθόντος και να παγιωθεί το κύρος, η αξιοκρατία και η διαφάνεια στη δημόσια διοίκηση.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις, για πρώτη φορά προβλέπεται ειδικώς ως πειθαρχικό παράπτωμα η κατάθεση, η χρήση, η συμπερίληψη και η διατήρηση στον ατομικό υπηρεσιακό φάκελο υπαλλήλου πλαστού, νοθευμένου ή παραποιημένου πιστοποιητικού ή τίτλου ή βεβαιώσεως. Λόγω δε της σοβαρότητας του πειθαρχικού παραπτώματος, προτείνεται η τυχόν παραπομπή του υπαλλήλου στο πειθαρχικό συμβούλιο με την ως άνω κατηγορία να αποτελεί λόγο αυτοδίκαιης θέσης σε αργία.
Στο σημείο αυτό κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα ήθελα να κάνω μερικές παρατηρήσεις. Με προσοχή άκουσα χθες τους συναδέλφους του ΣΥΡΙΖΑ για το σημαντικό αυτό ζήτημα. Όπως με προσοχή παρατηρώ όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα την επιχειρηματολογία της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά και ας μου επιτραπεί ή έκφραση, το «αντάρτικο» που έχει σηκώσει αναφορικά με το ζήτημα της αξιολόγησης στο Δημόσιο και της ενδεχόμενης απομάκρυνσης υπαλλήλων που αποδεδειγμένως έχουν προσληφθεί με πλαστά δικαιολογητικά ή παράνομες αποφάσεις.
Η λογική της επιχειρηματολογίας τους όπως και χθες ανεπτύχθη, κυμαίνεται μέσες άκρες στα εξής: «Δε γίνεται οι βουλευτές που ψήφισαν τα μνημόνια να είναι στο απυρόβλητο και να εστιάζεται η προσοχή σε παραγραφέντα αδικήματα υπαλλήλων». Θα μου επιτρέψετε να πω ότι η συγκεκριμένη συλλογιστική είναι αφενός ισοπεδωτική και αφετέρου επικίνδυνη. Οδηγεί σε μονοπάτια κατάλυσης κάθε έννοιας δικαιοσύνης και αξιοκρατίας. Έτσι φιλοδοξείτε να κυβερνήσετε; Παίζοντας παιχνίδια με τη νομιμότητα, χαϊδεύοντας αυτιά και κλείνοντας στα μάτια στο αυτονόητο;
Εμείς κυρίες και κύριοι είμαστε της λογικής «όποιος παρανόμησε αποδεδειγμένα, να πληρώσει». Σε όλους τους τομείς της Πολιτείας, πρέπει επιτέλους να σταματήσουμε τις εκπτώσεις και τα μισόλογα. Και προς αυτή την κατεύθυνση, το ίδιο το σχέδιο νόμου στη σχετική του ρύθμιση, αναφέρει ρητώς ότι διασφαλίζεται ότι θα αποφευχθεί η ατιμωρησία όσων υπηρετούν στο Δημόσιο ή τον ευρύτερο δημόσιο τομέα ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΑΝ προτίθενται να παραιτηθούν, προκειμένου να αποφύγουν πιθανό έλεγχο και τις συνέπειές του». Με τον τρόπο αυτό, επιτέλους αποκαθίσταται ένα αίσθημα δικαιοσύνης ειδικά απέναντι στη μεγάλη πλειοψηφία των υπαλλήλων και μάλιστα σε όσους αδικούνταν μέχρι τώρα από την μη-διαπίστωση των παρανομιών των συναδέλφων τους.
Πέρα από αυτό, χρειάζεται να γίνει μία ακόμη παρατήρηση. Το παρόν σχέδιο νόμου διαφυλάσσει πλήρως, τις περιπτώσεις υπαλλήλων που χωρίς δική τους υπαιτιότητα αλλά από αποδεδειγμένο διοικητικό λάθος ή παράληψη της υπηρεσίας, αποδεικνύεται ότι έχουν παράνομα προσληφθεί. Αυτό το υπογραμμίζω, για να διαφανεί έτι περαιτέρω η ευρύτητα με την οποία το παρόν σχέδιο νόμου αντιμετωπίζει το ζήτημα των παρανομιών στο Δημόσιο, η οποία επ' ουδενί βασίζεται στη μονοδιάστατη λογική «όλοι σε ένα τσουβάλι».
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το παρόν σχέδιο νόμου έχει το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Ευελπιστώ και εύχομαι ότι θα τύχει της εγκρίσεως της Ολομέλειας της Βουλής των Ελλήνων, προκειμένου η Δημόσια Διοίκηση της χώρας μας να καταστεί αποτελεσματικότερη και λειτουργικότερη και να ισχυροποιηθεί στη συνείδηση των Ελλήνων πολιτών ως ένας μηχανισμός που στέκεται κοντά στις ανάγκες και της απαιτήσεις του, ως αξιόπιστος σύμμαχος και όχι ως κουρασμένος συνοδοιπόρος.»